Teitä palvelee: Marko Kataja

Kerromme ”Teitä palvelee” -juttusarjassa työntekijöistämme, jotka ovat valmiina palvelemaan teitä kaikissa puutarha-alan kysymyksissä.

Siemen-Floran huolto on tunnettu ammattitaidostaan ja ripeästä toiminnastaan. Yksi tärkeimmistä tekijöistä edellä mainitun maineen saavuttamiseksi on ollut huoltopäällikkö Marko Kataja, jonka taitavien käsien kautta asiakkaat ovat saaneet vuosien varrella koneensa käyttökuntoon.

- Tämä on siitä hienoa hommaa, ettei mikään päivä ole toisensa kaltainen. Joka päivä tulee jotain erilaista. Pääsääntöisesti työskentelen huollossa ja vastaan siitä puolesta, mutta kyllä tässä tulee toisten tapaan siirreltyä trukilla tavaraa paikasta toiseen, purettua kuormia ja osallistuttua myyntiin, Marko kertoo.

Kataja tuli Siemen-Floran huoltomiehitykseen jo lähes 15 vuotta sitten ja on viihtynyt työssään erittäin hyvin.

- Ellen nyt ihan väärin muista, niin siitä taitaa olla nyt aika tarkkaan 14 vuotta kun tulin talon palvelukseen. Huoltopuolelle silloin tulin ja täällä on pysytty, huoltopäällikön tittelikin jossain vaiheessa annettiin.

Alan töitä Marko on tehnyt jo 30 vuotta, joten kokemusta miehellä riittää.

- Vuosien mittaan huolto on muuttunut ehkä eniten sillä tavalla, että sähköllä toimivat laitteet ovat lisääntyneet huomattavasti. Esimerkiksi uudet moottorisahat alkavat olemaan sellaisia, että niitä huolletaan jo tietokoneilla.

- Niin sanottuja vanhoja laitteita on kuitenkin paljon vielä käytössä, joten kyllä se pääpaino huollossa on edelleen niissä niin sanotuissa perinteisissä vehkeissä.

Laitevalikoimien muuttuessa pikkuhiljaa sähkökäyttöisiksi tarvitaan myös uudenlaista osaamista. Tietotaitoa pidetään tasaisesti yllä.

- Maahantuojien toimesta järjestetään tasaiseen tahtiin erilaisia koulutuksia, joilla me pystymme pitämään ammattitaitomme jatkuvasti ajantasalla. Aktiivisuus näissä asioissa on erityisen tärkeää, näin varmistetaan ettei mene niin sanotusti sormi suuhun minkään laitteen edessä.
 

Laatulaitteella laadukasta jälkeä ja työniloa

Huollon lisäksi Marko toimii konepuolen myyntipäällikkönä.

- Teemme Ylivuoren Janne kanssa yhdessä uudet konetilaukset, mutta käytännössä kaikki varaosahankinnat ja niiden varastojen ylläpito kuuluvat minulle.

Marko kertoo, että myyntipuolella huomaa parhaiten sen kuinka nykypäivänä ihmiset haluavat panostaa laatuun.

- Ihmiset haluavat toimivaa ja laadukasta työkalua. Tänä päivänä ei osteta sitä kaikkein halvinta laitetta, vaan panostetaan hieman enemmän, jotta saadaan mahdollisimman laadukas ja omiin tarpeisiin parhaiten sopiva laite.

- Muistan hyvin ne ajat, kun esimerkiksi ruoholeikkuripuolella kaupaksi meni pääsääntöisesti niitä kaikkien halvimpia malleja. Asiakkaat ovat tulleet oikealla tavalla tietoisiksi siitä, että kovassa käytössä oleviin työkaluihin kannattaa panostaa.

Asiakkaat haluavat kuulla asiantuntijan mielipiteen ja neuvot laitteiden hankinnan yhteydessä. Siemen-Florasta laite lähtee asiakkaan matkaan käyttövalmiina käyttökoulutuksen kera.

- Meillä uudet koneet kasataan ja koekäytetään, jotta ne ovat heti valmiina toimintaan. Lisäksi asiakas opastetaan koneen käytössä. Nämä ovat tärkeä osa palveluamme.
 

Ammattiosaamista jaetaan asiakkaille, kone huoltoon jo syksyllä

30 vuoden kokemus laitehuollosta takaa Marko Katajalle melkoisen määrän alan osaamista. Siemen-Florassa ammattitaitoa ei kuitenkaan pantata, vaan kaikki tiedot ja taidot jaetaan myös asiakkaille.

- Meillä asiakkaat voivat tulla huoltotiloihin seuraamaan työntekoa. Haluamme olla siinä suhteessa avoimia ja jakaa asiakkaille sitä tietoa, että kuinka jonkin pienen korjaustyön voi tehdä itse.

Siemen-Floran huoltopuolelta asiakas voi ostaa tarvitsemansa varaosat ja korjata tietyt pienet viat omatoimisesti.

- Jonkin verran meiltä haetaan varaosia, mutta yleensä se on sitä niin sanotun helpon osaston hommaa eli hihnaa ja vaijeria. Sitten kun aletaan menemään koneen sisälle, niin niitä varaosia ei juurikaan liiku.

Varsinaisen koneen korjaustoimenpiteet kannattaakin jättää ammattilaisten hoiviin.

- Kyllä se niin on, että useimmiten kun lähtee sitä konetta purkamaan ja itse korjaamaan, niin se projekti tulee lähes poikkeuksetta kalliimmaksi kuin silloin jos sen olisi tuonut heti suoraan huoltoon.

Huollossa suurimmat kiireet alkavat keväällä, kun ruoho alkaa nostaa päätään ja leikkurit kiikutetaan huollettavaksi. Marko muistuttaakin, että kevät ei välttämättä ole parasta aikaa huollattaa laitetta.

- Suurin osa ihmisistä tuo koneensa huoltoon juuri keväällä ja he luonnollisesti tarvitsevat sen välittömästi samana päivänä takaisin. Siihen samaan hetkeen osuu usein monen muunkin koneet ja tällöin on luonnollista, että huollossa on konetta jo valmiiksi jonossa.

- Leikkuri kannattaakin toimittaa huoltoon syksyllä kun ajaa viimeisen kerran nurmikon. Näin kone on silloin keväällä jo kunnossa ja valmiina uuteen sesonkiin, Marko sanoo.

Syksy alkaa hiljalleen lähestyä, joten tuosta vinkistä kannattaa ottaa kiinni ja tuoda kone oikeaan aikaan Siemen-Floran huoltoon. Tarvittaessa kone noudetaan ja toimitetaan takaisin Siemen-Floran kotiinkuljetuksella.