Teitä palvelee: Sanna Korpela

Kerromme ”Teitä palvelee” -juttusarjassa työntekijöistämme, jotka ovat valmiina palvelemaan teitä kaikissa puutarha-alan kysymyksissä.

Siemen-Florasta löytyy kattava valikoima erilaisia ruukkuja ja lahjatavaroita, kuten lyhtyjä, pihapatsaita ja monenmoisia sisustustuotteita. Myymäläpäälikkö Sanna Korpela on parasta aikaa täydentämässä myymälän lahjatavaraosastoa, kun sisään astuu tuttuja asiakkaita.

Ensin vaihdetaan hieman kuulumisia, nauretaan hauskoille tapahtumille ja sen jälkeen aletaan etsiä asiakkaalle sopivia siemeniä. Monet asiakkaat ovatkin tuttuja vuosien varrelta, onhan Sanna työskennellyt Siemen-Florassa jo kohta kolmisenkymmentä vuotta.

- Kyllä sen huomaa, että kun on pitkä työhistoria täällä, niin on muodostunut joillekin asiakkaille sellaiseksi tietynlaiseksi luottohenkilöksi. He voivat monesti tulla suoraan minun luokseni ja sanoa, että kun sinä olet ollut talossa jo niin kauan niin tiedät nämä asiat. Se on sellainen asia, mitä jotkut eivät välttämättä koe tärkeäksi, mutta minä pidän sitä hienona asiana, että minuun luotetaan, Sanna kertoo.

- Olen oppinut vuosien saatossa tuntemaan asiakkaita ja he minua, jopa niin, että ihan ulkomaille mennessä on tullut tilanteita, joissa samassa lentokoneessa istuva on kysynyt, että mistä sinä olet niin tuttu. Asiakkaat tulevat kaupungillakin puhumaan ihan henkilökohtaisista asioista, ihan vain sen takia, että on tuttu täältä myymälästä.

Alun alkaen Sanna tuli Siemen-Floraan myyjäksi keväällä 1990, joten hän on ehtinyt nähdä monen asian muuttuvan. Liiketila on ehtinyt vaihtua, kuten myös osa työkavereista.

- Jos ei tätä omistajaporukkaa oteta huomioon, niin minä olen ollut työntekijöistä talossa pisimpään. Ehdin nähdä tätä toimintaa ensin hetken aikaa Vanhassa Raumassa ja sitten huhtikuussa 1990 muutimmekin näihin nykyisiin tiloihin.

- Henkilökuntaa on hieman vaihtunut, ei kokonaisvaltaisesti, mutta totta kai lähes kolmeenkymmeneen vuoteen mahtuu niitäkin hetkiä kun työkaverit vaihtavat paikkaa ja kaupunkia, ja uusia kasvoja tulee tilalle. Meillä on ollut tässä todella hyvä porukka kasassa nyt jo monta vuotta, Sanna sanoo.

Noin kymmenen vuotta sitten Sannasta tehtiin Siemen-Floran myymäläpäälikkö.

- Tällä hetkellä vastuullani on suurimmaksi osaksi ruukkujen, lahjatavaroiden ja annossiemenien hankinta. Jonkin verran vastaan myös ammattiviljelypuolen siemenistä. Niissä olen tosin sellainen kisälli ja olen niissä tavallaan mestarin eli Erkki Ylivuoren opissa.
 

Konepuoli laajentunut, lemmikit jääneet kokonaan pois

Myös tuotepuolella ovat vuosien saatossa puhaltaneet muutosten tuulet. Sanna kertoo, että esimerkiksi 1990-luvulla myytiin paljon kuivakukkia, nykyään taas myydään silkkiviherkasviasetelmia muun muassa yrityksille ja yksityisille henkilöille.

Konepuolella kasvu on ollut suurta. Ruohonleikkureiden ja muiden puutarhatyövälineiden valikoima on kasvanut todella laajaksi.

- Silloin kun tähän taloon tultiin, niin konepuoli oli aika paljon pienemmässä mittakaavassa. Nykyään sitä on paljon ja se on erittäin monipuolista. Siihen tueksi on tullut tärkeä huoltopuoli, jossa meillä on ammattitaitoiset tekijät.

Yksi osa-alue on jäänyt kokonaan pois, sillä lemmikkejä Siemen-Florasta ei enää löydy. 1990-luvulla lapset kävivät seuraamassa Siemen-Floran ikkunoista eläimien touhuamista.

- Silloin kun meillä oli lemmikkipuoli, niin silloin oli myös lemmikkitarvikepuolella laajalti tavaraa tarjolla. Siitä osa-alueesta minä taloon tullessani vastasin, mutta se jäi kokonaan pois jo noin viitisentoista vuotta sitten.
 

Palaute on tärkeää, mutta tärkeämpää on niihin reagointi

Sanna Korpela kertoo, ettei pidä työtään aina edes työnä. Niin työkaverit kuin työantajatkin ovat tietyllä tapaa yhtä perhettä.

- Täällä jokainen päivä on mukavalla tavalla erilainen. Viihdyn työssäni enkä koe ikinä sellaista, että olisi niin sanotusti pakko lähteä töihin, vaan tänne on aina kiva tulla ja kun tehdään yhdessä töitä näin hienossa porukassa, sitä on kiitollinen mahdollisuudesta ja koittaa ajatella aina kaikkien parhaan mukaan.

- En pidä Jannea, Lailaa ja Erkkiä pomoinani, vaan koen että olemme tietyllä tapaa kaikki yhtä perhettä, vaikka en varsinaiseen yrittäjäperheeseen kuulukaan. Olen kiitollinen talolle, että olen saanut nähdä täällä kaikki nämä vuodet, Sanna kiittelee.

Myös asiakkaiden palaute on tärkeää, mutta Sanna korostaa vielä tärkeämpää olevan se, että saatuun palautteeseen reagoidaan. Oli se sitten hyvää tai huonoa.

- Lämmin kiitos kaikista niistä ruusuista ja myöskin risuista, joita on vuosien varrella tullut. Kuitenkin sanoisin, että pääasiassa asiakas on useimmiten oikeassa. On tärkeää kuunnella asiakkaita, jos tulee niitä asioita, joissa täytyy parantaa.

- On hienoa, että asiakkaat uskaltavat sanoa asioista ja niistä on otettu oppia. Meillä otetaan joka vuosi tähän toimintaan jotain uutta asiakkaiden palautteen perusteella.

Tänä vuonna tehty kasvipuolen ehostus on yksi hyvä esimerkki siitä, miten Siemen-Florassa reagoidaan saatuun palautteeseen.

- Ehostusidea lähti asiakkaiden palautteesta kaupungilla. Ennen jouduimme hoitamaan kassaa menemällä koppiin selin asiakkaaseen ja olihan se hieman hassua kääntää selkänsä asiakkaalle. Nyt voimme palvella heitä loppuun asti kasvokkain. Tämä oli yksi esimerkki siitä kuinka hienosti meillä reagoidaan asiakkaalta tulleeseen palautteeseen, Sanna kiittelee työnantajiaan.

Myös henkilökohtainen palaute on tervetullutta.

- Joskus tulee henkilökohtaista palautetta, kun kiitetään vaikkapa hyvästä palvelusta, sekin lämmittää. Vaikka saattaa tuntua, että se on vain yksi lause muiden joukossa sinne tänne heitettynä, mutta itselleni ainakin se tuntuu päivän päätteeksi todella mukavalta.